Reklamy

Ciszaautorstwa grupy Democracia jest obecna w przejściu podziemnym przy stacji metra Świętokrzyska już od kilku dni i pozostanie tam do 20 lipca.

Druga tura wyborów prezydenckich za nami. Na kilka dni przed nią na ekranach w przejściu podziemnym przy stacji metra Świętokrzyska zaczęła się pojawiać tajemnicza grafika pokazująca policjanta w kasku, który trzyma palec na ustach. „Cisza” to praca autorstwa hiszpańskiej grupy Democracia, która nie stroni od politycznej działalności. Zmultiplikowany obraz pojawia się pomiędzy reklamami, by przypomnieć przechodniom o groźbie autorytaryzmu, która może czaić się za rogiem.

W wywiadzie dla The Art Newspaper, grupa artystów mówiła, że „mimo braku wiary w liberalną demokrację, wierzy w zwycięstwo mniejszego zła”. – Wierzymy, że sprzeciw dla działań Pana Dudy objawi się nie tylko w sondażach, ale także na ulicach – mówią przedstawiciele kolektywu.

fot. Monika Stolarska / Biennale Warszawa

Praca znalazła się w Warszawie dzięki współpracy Democracii z Biennale Warszawa. „Cisza” będzie pokazywana na ekranach warszawskiego metra oraz w innych punktach stolicy do poniedziałku 20 lipca. Wcześniej mijali ją przechodnie w Londynie, Houston i Santiago de Chile.

– Uciszający gest, spopularyzowany został w latach 50. XX wieku w Polsce przez plakat Wojciecha Fangora (Strzeż tajemnicy państwowej) oraz na świecie przez zdjęcie przedstawiające pielęgniarkę, skierowane do odwiedzających argentyńskie szpitale (Francisco Pérez, Silencio hospitalario). Stał się symbolem instytucjonalnej kontroli. W interpretacji Democracii gest ten wyraża współczesne mechanizmy władzy, inwazyjne, bezpośrednie i widoczne – czytamy w informacji prasowej.

Biennale Warszawa podkreśla też, że praca jest także dostępna do pobrania i replikowania. Można ją znaleźć na stronie instytucji kultury.

WIĘCEJ